maandag 21 november 2016

In gesprek met het bestuur van Reiswerk Pensioenen

Een tijdje geleden kreeg ik via Facebook Messenger op mijn privé-account een vervelende scheldkanonnade te verwerken van (waarschijnlijk) een deelnemer aan de regeling van Reiswerk Pensioenen. Deze reisprofessional was overduidelijk ontevreden over de verplichting pensioen op te moeten bouwen als je werkt in de reisbranche. 

De dappere dodo, zich verschuilend achter een alias, nam daarbij ook nog de moeite om even specifiek te verwijzen naar mijn thuissituatie. De internettrol had blijkbaar duidelijk de tijd genomen om zijn of haar anonieme zegje te kunnen doen. Nog even los van het feit dat wij bij dit soort acties altijd gepaste stappen zullen nemen, is het echt helemaal niet zo moeilijk om op een gewone manier wel met het bestuur van Reiswerk Pensioenen in contact te komen.

Sterker nog, dat willen we hartstikke graag en dat doen we dan ook. De afgelopen periode bijvoorbeeld al twee keer. Met een groep van de jongste deelnemers van Reiswerk Pensioenen hebben we een wandeling gemaakt langs de Oostvaardersplassen (in onze nieuwsbrief vind je een mooie fotorapportage). 

Een prachtige locatie voor Ruimte voor later en een mooie kans voor ons om de deelnemers en wat hen bezig houdt te leren kennen en een gelegenheid voor de reisprofessionals om hun vragen te stellen aan bestuursleden en de medewerkers van ons customer service team. 

Een paar weken later organiseerden we voor de reisprofessionals die de komende jaren al met pensioen gaan een 'pensioenwendag' bij het Aviodrome. Voor hen stonden we klaar om hen bij te praten over de mogelijkheden die ze hebben en de keuzes die ze kunnen maken bij Reiswerk Pensioenen. Zo kun je je pensioen eerder laten ingaan of juist nog wat langer uitstellen en zijn er verschillende mogelijkheden voor het ontvangen van je pensioen. Zodat je de keuze kunt maken die het beste past bij jouw Ruimte voor later.

De komende tijd gaan we kijken op welke andere manieren we als bestuursleden van Reiswerk Pensioenen in gesprek kunnen blijven gaan met werkgevers in de reisbranche en met reisprofessionals. Daarover lees je binnenkort meer: niet op mijn Facebook-pagina maar op www.reiswerk-pensioenen.nl.     

11 opmerkingen:

  1. Beste Frank,

    Ik schrik van de financiële stand van zaken bij Reiswerk Pensioenen.

    De dekkingsgraad is veel lager dan ik dacht (in september 2016 is onze maanddekkingsgraad met 0,8 procent gedaald van 96,7 procent naar 95,9 procent), over oktober zijn nog geen cijfers bekend ?

    In 2012 is de premie verhoogd van 14,5 naar 17,2%, vorig jaar naar 21,7 en ik lees nu dat de premie weer verhoogd wordt tot meer dan 23%.

    Is dit onderdeel van het herstelplan, een verhoging van de premies van 50% in 5 jaar tijd ?

    Ondanks het herstelplan, resulteert een dekkingsgraad ver onder de 100%. Ik zou heel graag iets meer willen weten van het herstelplan en jouw visie op de alsmaar stijgende premies en de houdbaarheid hiervan.

    Groet,

    Jeroen Steijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeroen,

    dank voor je reactie. Terechte vragen en terechte zorgen. Wij organiseren in januari een webinar voor de deelnemers om ze in te lichten over de financiële, situatie, de reden achter de stijging van de premie en alle veranderingen vanaf 2018. Dat kan alleen pas als er een bestuursbesluit is genomen over deze onderwerpen. Daar gaan we als bestuur nog over praten de komende weken. Houd de website daarom in de gaten voor meer informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Frank,

    Dat is wel heel erg naar voren geschoven zonder antwoorden op een in mijn ogen onhoudbare positie van het eigen pensioenfonds.

    Jij nodigt in de titel van jouw blog uit tot een gesprek, maar op deze manier is het gesprek snel ten einde.

    Ik snap voor dat er voor het wijzigen van het pensioensysteem (naar ik hoop op basis van beschikbare premie) besluiten vanuit bestuur nodig zijn, maar in een blog kan je wel reageren op vragen, toch ?

    Alle deelnemers maar ook werkgevers verdienen een uitleg over het hoe en waarom van premiestijgingen (zeker als die 50% bedragen in nog geen 5 jaar) en een ondanks dat steeds maar dalende dekkingsgraad. Op de website kan ik inhoudelijk niets terugvinden van het herstelplan, maar zo te zien is het effect nog niet zichtbaar.

    Waarom is de dekkingsgraad van oktober niet gepubliceerd op de website ?

    https://www.reiswerk-pensioenen.nl/Werknemers/Nieuws/Default.aspx

    Laat me in ieder geval weten wanneer het webinar voor deelnemers is.

    Op welke wijze worden werkgevers geïnformeerd en krijgen die ook een webinar met uitleg ?

    Groet,

    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opmerkelijk is dat volgens het jaarverslag 2015 het zowel het aantal deelnemers, aantal werkgevers, maar ook het aantal gewezen deelnemers (gepensioneerden en werknemers die ontslagen zijn of van baan veranderd zijn) stijgt de afgelopen jaren.

    Ik vraag mij af waar deze instroom vandaan komt, sluiten toeristische bedrijven zich alsnog aan bij het Reiswerk Pensioenfonds?

    2015, 2014, 2013, 2012, 2011
    Werkgevers ultimo 690, 667, 675, 733, 725
    Deelnemers ultimo 8.709, 8.016, 7.066, 6.651, 7.233
    Gewezen deelnemers 13.033, 11.521, 10.564, 11.463, 10.138.

    Het verhogen van de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar vorig jaar is bij veel oudere werknemers slecht gevallen, geen informatie vooraf en geen overgangsregeling (behalve dat je – met korting- wel eerder met pensioen mag).

    Ik heb als werkgever ook een "verplichting" (en een betalingsverplichting) richting mijn medewerkers voor een goed pensioen, daarom plijt ik hier voor meer informatie vanuit Reiswerk naar werkgevers en werknemers, openlijk en gepubliceerd, niet via een webinar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank Jeroen,

    zoals gezegd, we gaan er tijdens de webinars (die we zowel voor werkgevers als voor werknemers gaan organiseren)uitgebreid op in.
    Er komt vanzelfsprekend een brief aan alle werkgevers, alle werknemers krijgen iets later absoluut ook een brief.
    Graag verwijs ik je ook even naar de ANVR View van deze maand. Daar vind je verdere achtergrondinformatie.
    Wat betreft de stijging van het aantal werkgevers en deelnemers. Deels heeft dat te maken met nieuwe toetreders op de markt, en deels met werkgevers die eerder vrijgesteld waren van deelname en die vrijstelling de afgelopen jaren hebben opgegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Frank,

    Je begrijpt, ik blijf hongerig en nieuwsgierig, alle info helpt, want met de huidige info kunnen we (te) weinig, als werkgever, maar zeker ook als werknemer.

    Is/wordt het herstelplan ook ergens gepubliceerd ?

    Ik zie nu wel een dekkingsgraad van oktober, deze was kennelijk vergeten;

    https://www.reiswerk-pensioenen.nl/Werknemers/Nieuws/Items/De-dekkingsgraad-steeg-in-oktober-2016.aspx

    Dan zal die van november ook wel een van dezer dagen volgen ?

    Wanneer verschijnt View deze maand ?

    Ik zou een link naar eerdere View's verwachten op de site van de ANVR, maar helaas.

    Wel via http://magazine.anvr.nl/view5-2016 (dat moet je maar weten te vinden), maar daar ontbreken edities 3 en 4 (wel een Congres-special).

    Wij houden als werkgever de premie is, dus ik informeer graag mijn medewerkers, Ik begrijp niet dat de premie-verhoging wel gepubliceerd wordt, maar de achtergronden zoveel later komen.

    Groet,

    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aha, zojuist bij de post, nummer 6 in print, gelijk gelezen. Goed verhaal meer achtergrond dan tot nu toe.

    Er is volgens mij geen digitale versie om naar te verwijzen.

    Het interview eindigt met jouw woorden "Wachten tot volgend jaar zodat het speelveld duidelijker is, is onhoudbaar. De discussie met echt voor begin december uitgekristalliseerd zijn."

    We zijn nu aanbeland op 7 december, maar kennelijk is het ei nog niet gelegd ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gevonden !

    https://www.anvr.nl/publicaties/view.aspx

    http://content.yudu.com/web/1r3p1/0A2i0bs/View1606/flash/resources/index.htm

    Blz. 28 en 29

    Voor iedereen maar bijlezen, rest hoor ik graag van jou.

    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Frank,

    Mijn resterende en aanvullende vragen;

    Zijn de nieuwe toetreders onder exact dezelfde condities toegetreden of hebben zij andere afspraken kunnen bedingen (die dan ten koste gaan van bestaande deelnemers) ?

    Nog open vragen;

    Is/wordt het herstelplan ook ergens gepubliceerd ?

    Ik zie nu wel een dekkingsgraad van oktober, deze was kennelijk vergeten; https://www.reiswerk-pensioenen.nl/Werknemers/Nieuws/Items/De-dekkingsgraad-steeg-in-oktober-2016.aspx

    Dan zal die van november ook wel een van dezer dagen volgen ?

    Het interview in View eindigt met jouw woorden "Wachten tot volgend jaar zodat het speelveld duidelijker is, is onhoudbaar. De discussie met echt voor begin december uitgekristalliseerd zijn." We zijn nu aanbeland op 7 december, maar kennelijk is het ei nog niet gelegd ?

    Groet,

    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Jeroen,

    Ik doe het even zo, kort en bondig.
    Zoals gezegd, de brieven en de seminar volgen nog!

    1. Nieuwe toetreders vanzelfsprekend onder dezelfde condities.
    2. Herstelplan is tegenwoordig niet veel meer dan een excelsjabloon. Daaruit blijkt dat we voldoende herstelkracht hebben. Ik ga bespreken in het bestuur of we die - met toelichting - kunnen publiceren.
    3. Dekkingsgraad november volgt eind volgende week! Oktober was niet vergeten, maar verlaat wegens een nieuwe rapportagesystematiek.
    4. Bestuur pensioenfonds, cao partijen, bestuur pensioenfonds, Raad van Toezicht en Verantwoordingsorgaan. Die hebben we afgelopen weken (in die volgorde) een ei moeten leggen. Volgende week donderdag bespreekt het bestuur de uitkomsten en neemt een besluit! Dan volgt formele berichtgeving! Niet eerder!

    Dank voor je vragen en goed weekend voor nu!

    BeantwoordenVerwijderen