donderdag 26 november 2015

Pensioenpremie gaat in 2016 omhoog! Waarom?

Je hebt het misschien al gehoord via de vakpers: de pensioenpremie gaat volgend jaar omhoog. Dit jaar betalen werkgever en werknemer samen 17,2% pensioenpremie. Volgend jaar gaat dat omhoog naar 21,7%. De kosten nemen dus toe. Je krijgt er alleen niet vanzelfsprekend meer pensioen voor. Verhogen van de premie doen we niet graag, maar het is nodig om de hoogte van de pensioenen te kunnen waarborgen.

We hebben afgesproken dat de reisprofessional zelf niet meer dan 50% van de pensioenpremie betaalt. Voor de reisondernemingen stijgen de loonkosten hierdoor met circa 1%, voor de reisprofessional ligt dat ietsjes lager. 

Vanwaar de stijging van de pensioenpremie?
De overheid heeft vanaf 1 januari 2016 de regels voor pensioenen behoorlijk aangescherpt. Tot en met dit jaar kunnen we nog gemakkelijk uit de voeten met een lagere pensioenpremie, maar vanaf 2016 moeten we meer premie vragen om hetzelfde te kunnen bieden. Dat komt in het kort doordat we meer geld in kas moeten hebben. Dat is aan de ene kant vervelend, maar aan de andere kant zorgen we er hierdoor wel voor dat we niet nu meer geld aan pensioenen uitgeven dan dat we in werkelijkheid in kas hebben en waarvoor premie is betaald.

Wie gaat eigenlijk over mijn pensioen?
Het pensioen is een samenwerking tussen verschillende partijen. In de reisbranche zijn cao partijen (ANVR en 3 vakbonden) verantwoordelijk voor de inhoud van de pensioenregeling van Reiswerk pensioenen. Voor hen is het een gezamenlijk belang om werknemers in de reisbranche ook in de toekomst een goede pensioenregeling te kunnen bieden. Ruimte voor later, noemen we dat. Het bestuur van Reiswerk pensioenen gaat over de premie die nodig is om een goed pensioen te kunnen bieden. Wij hebben vastgesteld dat de komende jaren 21,7% nodig is om de pensioenregeling te kunnen uitvoeren.

Is het noodzakelijk? 
In principe niet. Een andere mogelijkheid zou zijn om de premie niet te verhogen. Het gevolg zou dan zijn geweest dat de reisprofessionals veel minder pensioenen zouden gaan opbouwen. Omdat we willen zorgen dat iedereen later genoeg ruimte heeft om te doen wat hij of zij wil, hebben we daarvoor niet gekozen.   

5 opmerkingen:

  1. Leuk dat nieuwe belastinplan! Een netto toename in het salaris van 70,- per maand wordt grotendeels teniet gedaan door deze vehoging. Goed gedaan Reiswerk pensioenen! Als je het mij vraagt niet uit leggen naar werknemers in deze branche, die CAO technisch al niet zo goed is voor zijn werknemers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi 'Anoniem'!
      Ik begrijp goed wat je bedoelt, het is ook echt geen lekker verhaal om te vertellen! We hebben proberen uit te leggen in mijn blog waarom dat toch noodzakelijk is. Minder premie zou onherroepelijk leiden tot minder pensioen. Toch gaan cao partijen de komende maanden wel uitzoeken of het anders en beter kan. Ik houd jullie via mijn blog op de hoogte!

      Verwijderen
  2. Jaarlijks gaat 16 tot 26 procent van de pensioenpremies op aan zaken als bestuurderssalarissen, huisvesting, accountantskosten en transactiekosten.

    Hoge kosten kunnen gerechtvaardigd worden als er prestaties tegenover staan. Dat is evenwel niet het geval, althans sectorbreed zijn de prestaties al jaren slecht. De gemiddelde dekkingsgraad is gedaald van 144 in 2007 naar circa 105 nu.

    Toch makkelijk om premies zo maar te verhogen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi anoniem,

      dank voor je reactie. Je hebt gelijk, het uitvoeren van een pensioenregeling is niet goedkoop. De percentages die je noemt lopen een beetje door elkaar, maar dat een deel op gaat aan kosten klopt wel natuurlijk. Toch, zoals je ook mag verwachten van een pensioenfonds actief in eens sector die bekend is met smalle marges, passen we als fonds nadrukkelijk goed op de centen! Onderzoek uit 2014 toont ook aan dat we als pensioenfonds de regeling heel kostenefficiƫnt uitvoeren. We gaan wel onderzoeken of het allemaal niet nog beter en nog goedkoper kan de komende periode! Lees mijn volgende blog deze week maar eens!

      Verwijderen